Timeshare og ferieklubber

Salg av timeshareleiligheter og innmelding i ferieklubber har lenge vært en lukrativ industri som nesten like lenge har tiltrukket seg svindlere. Enten du er ute etter å kjøpe en leilighet eller ikke, kan det være nyttig å vite hvordan salget vanligvis foregår og hva du kan gjøre hvis du har kjøpt noe og deretter ombestemmer deg. 

Hvordan går selgerne til verks? 
Ofte kontakter en hyggelig ung mann eller kvinne deg og tilbyr deg et gratis skrapelodd som viser seg å være et gevinstlodd. For å hente premien må du bli med på et cocktailparty. 
Vi i European Consumer Centre i Stockholm har blitt kontaktet av mange fortvilte og triste forbrukere som har blitt med på et cocktailparty som har vist seg å være en salgs fest der har de vært i flere timer har vært utsatt for sterk overtalelse for å kjøpe en leilighet. I etterkant har de angret dypt og lurer på hvordan de noensinne kunne undertegne en avtale verdt mange tusen dollar. 

Husk dette hvis du vurderer å kjøpe en timeshareleilighet: 
• Les kontrakten nøye. Du har rett til å motta skriftlig informasjon på ditt eget språk. 
• Hvor mye er det egentlig? Reisekostnader kommer i tillegg til årlige avgifter. 
• Andrehåndsmarkedet er veldig dårlig. Tro ikke på selgere som sier noe annet. 
• Selgeren har plikt til å informere om angreretten din. Hvis han ikke gjør det han er ikke seriøs. 
• Vær skeptisk til selgere som i kontrakten henviser til lovene i et annet land enn der kontrakt er inngått. 
• Be om betenkningstid før signering! 

Hvilke rettigheter har du som forbruker? 
For å beskytte forbrukerne, har de fleste EU-land har vedtatt en lov om timeshare. Loven gjelder for kontrakter som strekker seg over minst tre år, ved en slik avtale har du rett til å ombestemme deg innen 10 dager, og i løpet av disse dagene kan ikke selgeren trekke noen betaling. Møter du en selger som ønsker å få deg til å signere en kontrakt for mindre enn tre år, er dette en ferieklubb og da gjelder ikke denne loven, og du har heller ingen rett til å angre. 

Har du signert og angrer? 
Send et rekommandert brev til selskapet innen ti dager etter signering. Trenger du hjelp, kan du kontakte Forbruker Europa, finansiert av National Consumer Agency, Klagenemnda og EU-kommisjonen. 

Kontakt
Ring eller send e-mail til Forbrukerrådet:
www.forbrukerportalen.no, post@forbrukerradet.no, forbrukertelefonen 815 58 200, kl. 09.00-15.00.
Forbruker Europa
post@forbrukereuropa.no, www.forbrukereuropa.no